Klagotjut

Min oerhörda irritation över "världshistoriens vackraste kärlekshistoria" fortsätter.. (Jag vet att du tycker att jag tjatar om det Robbin, men jag kan som inte släppa det.)
Ah, vad ska man säga? Jag har en hel del klagomål, till att börja med:
Kvinnans lott i livet.. At älska sin ofrivilligt tilldelade äkta man till döden - bokstavligt talat! Och i övrigt vara viljolös och helst så sinnessvag som möjligt.. Det måste ju vara oerhört ansträngande för de stackars våpen - eftersom de självklart är helt hjälplösa. Jävla medeltida kvinnosyn! (I blow my nose in your direction, your mother was a HAMSTER and your father smelled of elderberries!!) Öh.. ja.
Och Isolde då.. hon går och trånar efter Tristan dagarna i ända och kan inte tänka på något annat. Hon förgås i feberyra etc etc om hon inte får träffa honom och det blir liksom.. SNÄLLA LILLA VÄN - skaffa en hobby? Hon kan väl typ.. brodera.. eller vad de stackars intelligensbefriade kvinnorna nu underhöll sig med på den tiden? Wäh.

Kärlek må vara det underbaraste som finns i de flesta former osv, men här går det bara till överdrift. Om Tristan och Isolde nu nödvändigtvis MÅSTE ha varandra och annars försmäktar kan de väl rymma och bosätta sig i något avlägset land och därigenom skona konung Marcs känslor (Eftersom de båda ju älskar honom så innerligt..)
Kungen förresten! Han är ju antingen totalt intelligensbefriad eller bara världshistoriens största toffel! Han måste ju ändå fatta att Isolde och Tristan älskar och längtar efter varandra mer än nördarna i filmen "Supersugen" längtar efter att bli av med oskulden, och det vill ju inte säga lite precis.., men han ska ju promt vara gift med henne ändå. Hur orkar man vara med någon som man vet älskar en annan? Totalkorkat.
Å andra sidan kanske kungen inte traktar efter hennes kärlek, utan mer ser henne som ett objekt som han vill äga - ett "akvarium" som ska för hans släktled vidare och gynna kungariket och BLA BLA BLA. Med tanke på de medeltida idealen skulle jag inte bli allt för förvånad..
Då kan han ju sätta henne på en liten piedestal och dyrka henne för hennes ypperliga skönhet och bristande intellekt. Wäh, hela boken är ju bara så sötsliskig!

Och tro mig, jag är i högsta grad medveten om att det är en av "de stora klassikerna" osv, men jag kan för allt i världen inte förmå mig att tycka om den ändå!
Förlåt mig om jag vill ha ut mer av livet än att falla död ner av hjärtesorg och trogenhet så fort min "oh så älskade" och tappre riddare bestämmer sig för att kola av. Förlåt så jävla mycket!
Jag mår illa..

Allt hade ju blivit sjukligt mycket enklare om Isolde och alla kungens riddare undertecknade ett löfte om att inte ha sexuella förbindelser med varandra som man visst får göra på Norska högskolan.
Jävla Norrmän.. Det är väl ungefär det säkraste sättet att se till att eleverna har sex med sina handledare - att göra det förbjudet. Gosh. Puckon. Jag förutspår en kraftig folkökning i vårt kära grannland..
Fast tydligen så måste de med "vetenskapliga maktpositioner ha erfarenhet och självinsikt nog att lägga band på sina känslor". Varför i hela friden utspelar sig inte boken i NORGE för?!

Om jag gjorde en alternativ omskrivning av Tristan och Isolde skulle Isolde få syfilis och smitta hela hovet. DET hade ju faktiskt kunnat bli en komisk historia. Och sen skulle det finnas minst en vampyr - kanske fyra..
Men okej - nu känner jag att jag kanske äntligen är redo att lämna det här bakom mig. Nu är det nog.


- Josefine

Kommentarer
Postat av: Robbin

ja du jossan, jag håller med dig. Den boken är inte bra för fem öre..riktigt bra skrivet! komisk!haha!!:D:D ha det underbart! Puss

2007-10-04 @ 23:44:10
URL: http://theloneliestchildalive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0