Marie Antoinette

image15

Vi såg den på historian och jag gillade den - skarpt.
Särskilt det att Sofia Coppola verkligen verkar ha fokuserat på att visa att hon trots allt bara var en tonåring, en förvirrad och hjäntvättad tonåring till på köpet.

Filmen handlar alltså om Marie Antoinette som var prinsessa i Österrike och giftes bort med Ludvig XVI, den blivande kungen av Frankrike, vid fjorton års ålder för att sedan festa en hel massa, föda ett par barn och slutligen bli avrättad i giljotinen i och med den franska revolutionen.

Det var intressant att få en inblick i hovlivet under rokokon, och jag gillade hur de hade blandat all denna sjuttonhundratalskultur med härlig rockmusik. Det gjorde mig glad.

Favoritscenen var den när Marie Antoinette och några av hennes vänner efter en kväll av festande vinglande och småfulla tar sig ner till en sjö och tittar på soluppgången.
Om man bara bortser från kläderna så skulle det kunna vara vilken tonåring som helst.
Åh, jag gillar den verkligen.
Fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0