Där ute dansar stjärnorna på taken

Jag måste säga att jag känner att jag lite smått börjar ogilla Renässansen..
Efter att vi har läst om denna tidsepok tillika idéströmning i vartenda ämne, med undantag av endast matte och geografi även om jag inte skulle bli alltför förvånad om de lyckats peta in lite av den där också, så bestämde sig ändå våra kärare lärare att göra en koncentrationsdag med temat, hör och häpna, Renässans.

Det är visserligen intressant, men att lyssna på Sylve om och om igen börjar kännas lite långdraget. För allvarligt talat.. Den mannen är en underbar lärare som verkligen har hajat vad jobbet innebär, men trots detta är han något enkelspårig och använder sig av nästan precis samma ord vid varje genomgång.
Detta kan ju förstås bero på just det där att han har insett att det är ett vinnande koncept.. Nåja.

Så, vi hade alltså koncentrationsdag och den tog sin början i Aulan (Fast jag försov mig och var en smula sen så Ivannia fick nästan hjärtstillestån när hon trodde att jag inte skulle dyka upp. Jag menar, hur skulle hon kunna klara sig utan mig EN DAG TILL. Naaw. Mahaha.) med en genomgång av, just det, vad Renässansen är för någonting.

Efter det fick vi gå och ha musik med den käre Janne, som faktiskt är en härlig människa han också men trots det har en tendens att både se ut och låta som en groda när han utövar sina musikaliska kunskaper. Detta behöver väl kanske inte på något vis inverka på personligheten i sig men det har en tendens att sätta lite krydda på musiklektionerna. Eller vissa dagar bara få en mer benägen än vanligt att på något kreativt vis göra slut på sitt elände - detta händer oftast på måndagar, eller tidigt på morgonen, alla dagar.
Fast å andra sidan. Han kanske, precis som Magister Johansson, har kommit fram till att det gagnar inlärningen på något vänster.
I alla fall fick våra unga hjärnor stimuleras av diverse kyrkomusik framropad av gosskörer i stora ekande kyrklokaler. Nej, det är inte mitt val av musik.

Efter detta fick vi återse Sylve igen och prata mer om vad Renässansen är. Och se lite filmklipp frår dramer av Shakespear med flera.
Vid den här tiden var jag dock en smula distraherad och valde att smita iväg från lektionen lite tidigare för att försöka få död på mitt enerverande objekt till stalkeroffer. Men det kan vi gå inte på lite senare.
Så var det lunch och så.

Efter intagandet av ny energi och kraft så att min unga hjärna återigen var öppen och redo att suga i sig allt den fick veta (Typ) fann jag mig plötsligt alldeles övergiven..
Maja åkte hem och lämnade mig ensam att möta fasor som Renässansdans och måleri.
Men jag överlevde även dessa prövningar och hade oförskämt roligt på kuppen.

MÅleriet innebär att vi skulle fortsätta måla på en talva inspirerad av Giotto. De jag skulle jobba med från min klass var Kim, Emma, Isak och William - och det måste påpekas att de är en smula galna - så det blev ett sjuhelsikes konstverk!
Vi kom dit för att finna en målning av söta barnänglar i babyrosa, människor i undergivna poser och ett litet jesusbarn ifamnen på en ängel.
När vi gick därifårn lämnade vi efter oss en mäktig skapelse med gudsnärvaro, fallna alienänglar som brann, en gubbe med ansiktsmask (komplett med gurkor som ögon) och lite lfrivilliga blodstänk - som kom sig av allt för mycket rödfärg på en pensel och lite överdrivna rörelser - my bad.
Det var fint i vilket fall. Jävligt fint.
Se själva.

image43

Tänk dock på att den ännu ej är klar, att hela målningen inte syns på bilden (det fortsätter en bra bit längre ned) och att kvaliten på bilder tagna med min mobilkamera icke har förbättrats.
Och för er, för jag tror nog att det finns ett par, som inte riktigt hajar den underliggande ironin så.. ja, ni fattar.

Efter måleriet var det dags för dans, och låt oss inte gå så långt in på det.
Jag tänker nöja mig med att säga att det var kul, särskilt att studera de andra deltagande.
Men hela den här "hållalillfingretochgåruntiringochskutta-grejen" är nog inte riktigt my cup of tea.

Och för att ni inte ska hinna somna innan ni har läst klart låter jag det sluta här.
Det var en lyckad koncentrationsdag.

Kommentarer
Postat av: Jess

Renässansen, fy sjutton sager jag bara. Saknar inte sanna trakigheter.

2008-03-17 @ 07:46:35
URL: http://yiskha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0