Never down

Josefine
Namnsdag saknas
Plats på namntoppen 2007: 63


Josefin är ett mycket vanligt namn bland de som föddes på 1980-talet och 1990-talets första år. Det finns omkring 35 000 bärare av namnet, som även kan stavas på många andra sätt. Namnet är en femininform av Josef som betyder må Gud föröka. Josefin har numera ingen egen namnsdag, men kan firas 19 mars då Josef och Josefina har namnsdag.


Det här skulle ju faktiskt betyda att jag har namnsdag idag. Lite halvt i alla fall. Så fint, grattis till mig.
Men sen.. "må Gud föröka"? Ursäkta.. Varför betyder inte mitt namn något häftigt?
Här är det inget med "modig krigare" eller "guds gåva", inte ens något i stil med "duktig och snäll", åh nej.
Istället låter det som att jag är någon överfertil barnspruta.
Det tror jag knappast att mina föräldrar tänkte på.. (Ha)

Här har vi alltså Anton "den ovärderlige", Jonathan "Gud har givit" och så kommer jag, Josefine "må Gud föröka".
Tack så väldigt mycket.
Och jag får inte ens en riktig namnsdag. Okej, nej that's not the point. Men hallå?
Hej jag heter Josefine och det innebär att jag kommer att producera ett obscent antal snoriga ungar..
Nej, jag gillar det inte.
Jag ser inte mig själv som någon barnaföderska.
Den här dumma namnbetydelsen irriterar mig något oerhört.
JAG VILL ATT MITT NAMN SKA BETYDA NÅGOT FINT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0