Isle of Wight #43

Torsdag

Jag overvager att sluta prata. Seda bara skrattar at mig sa fort jag oppnar munnen.
Det kan ju ha nagot att gora med att jag later som varldens wiskeytant som inte bara tagit sig ett par tre skvattar varje kvall i sexton ar, utan ocksa figurerar som inbiten rokare. Minst tre paket om dagen.
Det ar galet vad forkylningar kan gora med din rost.

Fyrverkerierna igar var.. okej. Svenskorna va rinte overdrivet imponerade va. Mesigt var vad det var. Istallet for att branna av alla fyrverkerier pa en gang och fa varldens show sa ville de engelska bonderna dra ut pa det hela och holl pa och mjakade sig genom att skcika upp enstaka pjaser da och da. De smallde inte ens. De liksom.. pos till lite.
Nej. Inget vidare va.
Fast det var gnaska roligt nar de slangde upp halmdockan pa elden.
Det var Bonfire Night forstar ni, aka Guy Fawke's day. Nagon gang for lange sedan var det namligen en snubbe som hette Guy som bestamde sig for att spranga det engelska parlamentet eller nagon annan viktig byggnad (det ar inte sa relevant). Han misslyckades i alla fall, och blev nog arresterad och sadant jobbigt till pa kopet. Sa nu firar engelskmannen hej vilt genom att branna upp honom en gang per ar. 

Det har har fatt mig att fundera lite over vad vci har for svenska hogtider, och allvarligt talat. Finns det nagot som vi firar som ar helt svenskt? 
Forutom midsommar? 
Jag menar.. vad sager det om svenskarna egentligen, att den enda hogtiden vi har firas genom att dansa runt en stor fallossymbol? Lite roligt ar det allt.

For tillfallet sitter jag och pluggar fotografi. Research av still life photographers alltsa. Det ar ratt fint. 
Jag har varit supermotiverad vad galler skolan idag faktiskt. 
Det kan bero pa att det ar torsdag och at tjag hr sovmorgon i morgon. Fredag, mhm. 
Men. I vilket fall har jag varit produktiviteten personifierad och inte bara lamnat in mitt coursework for Trevel och Tourism utan dessutom gjort klart hela nasta veckas "independent study" i amnet. Och nu sitter jag alltsa och kollar pa fotografer for att hitta inspiration till morgondagens fotografering. 

Var stolta over mig.

PUSS
 

Kommentarer
Postat av: Jess

Men vi har ju kräftskiva, Lucia (okej inte helt typiskt för Sverige eftersom hon var från Italien men iaf...) Eller sättet vi tar studenten på. I Sa har de inte ens något sånt. De bara går från skolan osså tack och hej, nu har jag skrivit färdigt examen. Jo, de har ju balen ett halvår innan de slutar skolan, men det räknas ju inte. Just det valborgsmässoafton, förklara den för någon stackars engelsman, vi står och tittar på en rishög som brinner. Nästan lika galet som att dansa runt en midsommarstång. Jag höll ett tal i Sa om våra konstiga traditioner. :P

2008-11-06 @ 16:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0